tisdag 25 oktober 2011

Nu ska min blogg bli lite mer..

..som min text där uppe "Mina tankar,åsikter och upplevelser helt ocensurerat, klarar du av det?"
Min blogg ska verkligen bara handla om mina helt ocensurerade tankar, för sånna finns det många av i mitt huvud! Hade även tänkt att börja med hiss och diss, men nu börjar jag med att klaga lite!

Till att börja med kan jag väll fortsätta klaga lite på skansenskolan. Även fast hela skolan har blivit mycket bättre nu sen vi började så är det fortfarande en hel del dåliga saker med den.

Till exempel lärarna, vår engelska lärare. Alla i klassen är rädda för att gå på hennes lektioner för att vi är rädda för att hon ska bli arg eller fråga oss något som vi inte vet svaren på, hon tror att vi kan allt hon frågar oss om , hon tror att vi ska kunna allt utan att ens ha tränat på det. När vi säger att vi inte fattar eller att hon gör allting för fort så idiotförklarar hon oss och pratar med oss som om vi är tre år.
Om hon bara skulle ta och lägga in lite humor och leenden på hennes lektioner så skulle dom vara bra. Hon är en bra lärare men just nu lär man sig inget på hennes lektioner för att man sitter och är livrädd för att hon ska se en.

Dom flesta lärarna på skansen behöver ta och muntra upp sig lite. Visst jag förstår, det är jävligt tråkigt/jobbigt att vara super glad le mot alla äckliga snorungar som gör din arbetsdag till en plåga. Men för guds skull, vi lär oss ingenting när ni bara står och blänger. Ta tag i det istället för att lämna lektionen.

En annan sak som är dålig med skolan är att lokalerna är äckliga. Inne i hemkunskapssalarna vill man ju knappt röra sakerna som man ska använda för att de är dåligt diskat, flottigt på golven/luckorna/spisen.
Dom fryser in allt dom kan, allt från morötter till grädde.  Hur fräscht är det att använda en grädde som gock ut för två månader sen?
svaret man får när man säger att den är utgången är alltid samma "Ja men den har varit fryst så det är ingen fara", sen så ligger man där dagen efter med en jävla magsjuka.
Disktrasorna är sånna där för tre kronor på netto, dom har en disktrasa för varje kök, bara en , och när den är äcklig tvättar dom den och lägger sedan tillbaka den. Man behöver knappt blöta dom längre för att dom är så äckligt flottiga, eller dom är inte flottiga dom har fått någon konstig yta som är omöjlig att få bort från händerna. Dom klagar på att pappret tar slut efter varje lektion, men man tar inte i den disktrasan frivilligt. Så dom kan ju göra ett val, köpa nya disktrasor eller köpa in jävligt mycket mer papper, vilket är billigast?

Men tro det eller ej, det finns faktiskt posetiva saker med skansen också.

Vi har en cafeteria som man kan gå och köpa en macka i om man inte gillade maten. Man kan även köpa smoothie, te, kaffe och ibland på vintrarna varm oboy!
Detta tycker jag är ett stort plus!
Om man har en lång rast så kan man sätta sig i cafeterian och spela kort eller om man ska öva på redovisningar eller prov så kan man sätta sig där inne och för det mesta få det lugnt.

extrahjälp/speclärarna
Om man har IG i något ämne till exempel matte så får man gå till en mindre grupp där man får mycket mer hjälp.
förrut gick jag i Mickes matte grupp, det var drygt , om man inte kunde någonting så ville man knappt säga något för att det var så jävla tyst och alla satt och gjorde sin egna grej.
NU går jag i Evas grupp vilket är mer som den vanliga matten bara att det är en annan lärare. Jag har lärt mig så sjukt mycket mer på domma månaderna hos Eva än vad jag har gjort i både den vanliga klassen och Mickes grupp!
I Evas grupp blir det aldrig tyst, det är alltid någon som säger något eller ber om hjälp. Man vågar prata utan att alla ska titta upp på en.

Om man bara får rätt lärare så kan man nog lätt bygga upp sitt betyg. För andra kanske Micke funkar, men inte för mig. Jag är jävlöigt glad över att jag fick den chansen att komma till Evas grupp. För vi räknar inte bara matte rakt ut i boken, vi leker, idrottar, skämtar, pratar , och går runt och frågar saker så att vi kan göra tabeller. Vi tar in matten i saker vi tycker är roligt vilket gör det hela mycket lättare.

Blir nog en uppdatering till idag!
HA DET GÖTT SÅ LÄNGE ! ;*

1 kommentar:

  1. Precis som i vuxenlivet en del bra grejer men oxå en hel del som är dåligt.

    SvaraRadera