tisdag 4 februari 2014

Problem med matte, 1+1=5?

Nästan alla man frågar har ju problem med matten, de tycker att det är svårt och sen jag fick höra om "Dyscalculia" så har jag hört väldigt många som har påstått sig ha det, det är typ som dyslexi fast med siffror. De flesta som säger det tycker nog bara att matten är svår och inte gett det en riktigt chans.

Jag däremot har sådana extrema problem med matten, jag får ångest när jag hör många siffror för att det blir helt svart i skallen, jag blir helt blockad när jag ser och hör folk prata om siffror. Jag har inte bara lite svårt för matten på grund av att jag inte försöker, jag har verkligen försökt att lära mig och att förstå men det spelar ingen roll hur bra någon förklarar för mig för jag förstår ändå inte. Jag vet liksom inte ens vad det inte är jag inte förstår.


Är så sjukt stolt över mig själv att jag lyckades få bort mitt ig i matten från högstadiet och faktiskt lyckades hålla mig på en godkänd nivå i hela resten av högstadiet och första året på gymnasiet (trots att det var riktigt tufft).
Jag tycker inte om när folk betalar kontant när jag står i kassan på olika ställen och man inte kan slå in så att kassan räknar till mig hur mycket som ska betalas ut. Jag får sån ångest och skulle kunna börja gråta på plats när någon betalar kontant.

Jag kan inte ens räkna typ 4+7 i huvudet utan att räkna på fingrarna, kan ingenting och det ger mig panik.
Trodde ju att jag i slutet av ettan räknade mitt sista mattetal MEN mina kära klasskompisar fick mig att välja det som ett individuelltval till trean, dock bara matte 2a så det är ju inte särskilt mycket svårare än det jag läste i ettan men ändå, har sån grov ångest för detta. Försökte verkligen att övertala dem till att inte välja matte men då vi var tvungna att ha minst tre val så fick matte bli ett av mina. Kommer alltså få matte och har redan nu ångest för det, ska ge det en chans i början men känner jag att det blir svårt så hoppar jag av det för behöver egentligen bara ha 100 poäng till för att ha fullt så har ju två val till att välja mellan och luta mig mot om det skiter sig med matten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar