måndag 5 december 2011

Stoppa mobbning, varför dömas efter hus man ser ut och vad man gör?

Den här killen som har gjort videon har nu gjort en till där han säger att han gjorde videon för ca 4 månader sen när han gick på sin gamla skola där han var mobbad.
På den skolan han går nu har han det mycket bättre, många vänner och hans liv är mycket bättre.


Det är ju bra att hans liv är mycket bättre sen han fick byta skola, Men bara för att de hjälpte honom så betyder det ju inte att de hjälper alla. Är man lite annorlunda så brukar det inte hjälpa att byta skola.
Nästan alla som har sett denna videon har antingen gråtit eller blivit väldigt berörda.
Alla skriver hur dåligt dom tycker mobbning är , men endån så ser/hör/vet man att dom inte är bättre själva utan att dom också brukar mobbas, fast kanske inte lika allvarliugt (missförstå mig inte, all mobbning är allvarlig men det finns ju "snällare" och värre sorts mobbning!!)
Jag ska verkligen inte påstå att jag är någon ängel. Att jag aldrig har gjort något fel.
För mobbning finns ju i tusen olika sorter. Att snacka skit åt någon är mobbning, att skratta åt någon är mobbning, att säga elaka saker till någon är mobbning. Allt elakt man gör är mobbning fast olika sorter och olika grader.
Alla har vi någongång skrattat åt någon, sagt något elakt till någon som har sårat någon mer än vad man tror.

Tex, jag blir alltid sårad ifall någon säger något om dom som går på lagunen , eller om någon säger något om nån jag känner.
Jag kan ligga och tänka på sånt hela nätterna, vad folk har sagt och hur det har påverkat mig och framför allt hur de har påverkat personen det handlar om.
Ibland kan man såra någon utan att man egentligen vet om det. Man slänger ur sig saker man egentligen inte alls menar och egentligen inte ville att någon skulle höra, att man inte kunde hejda sina tankar från att hoppa ur munnen. Jag tex, är är vädligt rapp i käften vilket jag alltid kommer på mig med senare. Jag är inte stolt över att jag säger elaka saker till kompisar/familj men innan jag ens hinner tänka på vad det är jag säger så är det försent.
Vet inte ifall jag har sårat någon när jag har sagt nått eller inte. Men om jag har det ber jag så väldans mycket om ursäkt för jag menar verkligen inte det jag säger.
Och i framtiden om jag säger nått innan jag tänker till, som sårar dig, ta inte åt dig. Jag har antagligen inte tillräckligt med hjärnceller för att fatta vad det är som jag har sagt förens någon säger till mig eller om jag tänker tillbaka på dagen.

Det var de jag hade att säga idag. Kom ihåg: Om du någon gång blir mobbad eller om du hör någon människa säga något elakt om dig. Ta inte åt dig, människan som säger det är antagligen bara avundssjuk på ditt liv.

Stoppa mobbning, tänk efter innan så att du inte gör något du kommer ångra senare, eller som sårar någon som verkligen inte förtjänar det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar