lördag 25 januari 2014

DJURTESTAT

Vid det nya årets början så bestämde jag mig för att sluta använda produkter som är djurtestade. Tycker att det är så hemskt att man testar nya produkter på djur, stackars hjälplösa djur som inte har någon som helst chans att kunna försvara sig eller kunna säga ifrån.

Så jag började kolla upp vad man kunde använda för smink / tvåler  / krämer osv som inte skulle vara djurtestade. Upptäckte att Loreal är ett företag som fortfarande säger helt öppet att de använder djur för att testa nya produkter på, Maxfactor använder ingredienser som är djurtestade, vilket innebär att de själva inte djurtestar men eftersom att de använder sådana produkter så tycker jag att det är minst lika illa.

I stort sett allt smink jag hade var tyvärr djurtestat utan att jag hade haft en enda tanke på det innan. Men nu har jag mycket mer kunskap om vad jag kan använda och inte. Tycker att du som läser detta också ska ta och kolla upp vilka märken och företag som använder sig utav djurtestning och göra som vi i min familj börjat med...bojkotta det!

Djuren ska inte behöva lida för att du ska kunna använda vilket smink som helst.
Djuren ska inte behöva lida för att du ska använda just den där krämen som ett företag precis innan sprutat in i en kanin för att se om den får några biverkningar.
Djuren ska inte tvingas äta, bli insmorda eller få dropp med grejer som väldigt ofta dödar dem BARA för att vi ska kunna hitta den "perfekta" produkten för oss.

Vet du hur många djur som dör varje år på grund utav att äckliga företag sprutar i dem en massa grejer som är farligt? Runt 990.000 djur dör varje år BARA I SVERIGE, de dör utav biverkningar från produkter som vi sedan kletar på oss.

Det måste finnas något bättre sätt att testa nya produkter på. Det finns många företag som har sagt nej till djurförsök. De måste ju självklart också kunna testa sina produkter, MEN de gör det på ett bättre sätt. De gör det på ett sätt som inte stödjer djurplågeri.

Har du tänkt på att om du köper produkter som blir djurtestade så stödjer du djurplågeri. Då kan du inte gå runt och säga att du är en djurvän, att du älskar alla sorters djur och att du tycker att djur är jättemysiga. Du stödjer att 990.000 djur dör i SVERIGE varje år. 
Du har aldrig tänkt på det på detta sättet, eller hur?

Om tillräckligt många bestämmer sig för att bojkotta företagen som håller på med djurtester så kommer de tillslut att vara tvungna att komma på något annat sätt att testa sina produkter på. Om tillräckligt många hjälper till att bojkotta företagen som använder sig utav djurtester så kommer de tillslut att få välja mellan att lägga ner hela företaget på grund utav att ingen köper deras produkter ELLER så kan de ändra på hur de testar och därför vinna tillbaka sin tillit till folket.

Har du något djur eller känner du någon som har ett djur? Tänk på det djuret, hur mycket glädje det kan sprida hur harmlöst ett litet djur kan vara. TÄNK nu till ordentligt. Tänk ifall någon kom och tog detta djuret ifrån dig eller din kompis. Tänk ifall det plötsligt knackade någon på dörren som sa att de behövde ta med sig ditt djur till ett labb för att testa en ny sminksort. Hade du tillåtit det? Nej antagligen inte. Då skulle du göra allt du kunde för att försöka stoppa personerna som skulle skada ditt djur. Som skulle trycka i djuret saker som den skulle kunna dö inom en timme på. Du skulle inte tillåta att någon skadade ditt djur, så låt ingen skada andra djur heller. För det är det man gör när man köper djurtestade produkter, man skadar djur. Man stödjer ett företag som tjänar pengar på att göra helt oskyldiga djur svårt sjuka.

Tänk till nästa gång du ska köpa nya produkter. Kolla upp företaget om det är ett säkert företag eller om de håller på med djurtester.
Jag visste inte alls mycket om hur företagen testade sina produkter, jag brydde mig inte särskilt mycket. Men en kväll när jag skulle sova så såg jag en bild på hur en utav Loreal's kaniner såg ut och då fick jag nog. Jag låg vaken hela natten och tänkte, jag vill inte fortsätta att använda dessa produkterna om de skadar djur så mycket.

Jag tänker inte lägga upp någon bild på hur djuren kan se ut, jag tänker inte heller berätta mer invecklat om hur de gör när de gör sina tester för att det gör så ont i mig när jag ser och läser om det. Det är inte speciellt svårt att hitta fakta om företag, kolla upp vad de företagen som du har produkter av hemma tycker om djurtester, det tar inte lång tid.
Jag bestämde mig för att ändra på mig. Kommer du också att göra det?

ÄR DU EN DJURPLÅGARE? BOJKOTTA FÖRETAGEN SOM STÖDJER DJURTESTER. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar