torsdag 2 oktober 2014

Oktober - Bröstcancermånaden

Nu har vi äntligen gått in i Oktober månad. En av mina favoritmånader på hela året, varför då? Jo för att det är Halloween. Men det är inte bara fest, skoj och utklädnad denna månad. Det är även den månad som rosa bandet säljer sina produkter mer än vanligt och under oktober månad är bröstcancern i "centrum" om man nu kan säga så...

Brukar alltid köpa en massa olika saker som stödjer bröstcancerforskningen. Till exempel köper jag alltid ett rosa band och sätter på min jacka. Jag brukar köpa olika krämer och andra saker som stödjer dem. Jag kommer ihåg när vi var i Jönköping för första gången med skolan (exakt ett år sedan idag faktiskt). Jag och Frida köpte då en låda chokladbollar med rosa socker på. De både gav pengar till forskningen OCH dämpade vårt godissug.
Trots att det endast är en liten summa pengar av priset som faktiskt skänks så känns det ändå bra när man har köpt någonting. Man kan inte ändra på allt men allt man gör kan ändra något. Alla pengar spelar roll.

Då jag själv känner personer som vart sjuka och gått bort i cancer så känns det alltid lite extra bra när man har gjort något som på något sett skänkt pengar eller gjort skillnad inom forskningen mot cancer.
Jag känner mig också nästan som en stamkund i ungcancer webshoppen. Alla pengar som de får in genom att sälja sina grejer går oavkortat till deras organisation. Pengarna från ungcancer går inte till forskningen för att hitta ett botemedel. De går till deras organisation som hjälper familjer som har någon cancersjuk. De hjälper de som är cancersjuka. De finns där så att man kan prata med någon som förstår, prata med någon som gått igenom all skit själv. De finns till för att unga cancersjuka inte bara ska kunna "leva" utan att de faktiskt ska ha ett riktigt bra liv utan att de enda tankarna i deras huvuden ska vara negativa och endast handla om död och sjukdomar.

Jag uppmanar er allihop som läser detta att gå och köpa något som stödjer rosa bandet. Gå in på valfri cancerdonationssida och skänka några kronor eller gå in på www.ungcancer.se och gå in i deras webshop och klicka hem något som passar sig samtidigt som du hjälper till att göra skillnad.

“Today we fight. Tomorrow we fight. The day after, we 

fight. And if this disease plans on whipping us, it better 

bring a lunch, 'cause it's gonna have a long day doing it.” 

För att tillsammans är vi starka, ingen behöver gå igenom cancer själv. Vi är alla där. Tillsammans mot cancer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar